Co musíte zařídit, než se přestěhujete do Anglie

*Tento článek bude především zaměřený na lidi pracující v Čechách na živnosťák, ale pár rad se určitě hodí i studentům a zaměstnancům.

Když jsem se koncem července dozvěděla, že mě vezmou jako překladatelku na plný úvazek do jedné firmy v Cambridgi, byla jsem nejdřív radostí bez sebe. Po vystřízlivění mi ale došlo, že na zařízení všech věcí a oběhání úřadů mám jen měsíc a půl, protože mě chtějí už od půlky září. Uklidňovala jsem se, že je to ale pořád lepší než určitě musíte přijet už za týden. Ukázalo se, že jeden měsíc pro mě byla ideální doba na zařízení takového dlouhodobého přestěhování, ale teoreticky by stačily tak dva týdny, pokud si úřady stihnete oběhat během pár dní. Co všechno je tedy třeba vyřídit?

1) Přerušení živnosťáku

Pokud tedy v Čechách pracujete na živnosťák a plánujete se v Anglii (či kdekoliv jinde) nechat zaměstnat, budete si ho muset přerušit. Šlo by si živnosťák také ponechat, ale vůbec nevím, jak by to probíhalo se zdaněním, a já se ráda zbavím povinnosti platit v Čechách sociální a zdravotní. Můžete přerušení nahlásit u všech úřadů najednou pomocí jednotného registračního formuláře, ale byla jsem na sociálce upozorněna, že na jednotném registračním místě mají poměrně malou úspěšnost s doručováním formuláře na všechny úřady (první WTF). Je prý tedy lepší si oběhat / obeslat všechny úřady zvlášť. Přerušení jsem naplánovala k 31. 8., protože stačí jeden den v měsíci, kdy jste ještě OSVČ, a musíte si zaplatit zálohy na sociální i zdravotní. Jelikož nastupuji 22. 9., budu 22 dní OBZP (osoba bez zdanitelných příjmů), která nemusí platit zálohy, pokud je OBZP jen část měsíce. A pak rovnou budu zaměstnaná a pojištěná v UK. Uf. Tak jo, hurá na úřady:)

a) Sociálka

Potřebujete tiskopis Oznámení OSVČ o ukončení výkonu samostatné výdělečné činnosti, který si můžete stáhnout na webu, vyplnit a poslat poštou. Já jsem na sociálku radši osobně zašla a vyplnila si ho tam, což se následně ukázalo jako dobrý krok. Po sociálce jsem totiž rovnou šla na VZP, kde po mně chtěli potvrzení, které mi sociálka vydala. (Resp. měla vydat, pro to potvrzení jsem se musela na sociálku vrátit, protože na něj zapomněli – druhé WTF). Takže nejdřív na sociálku, nechte si vystavit potvrzení o přerušení, pak na VZP s potvrzením. Nevím tedy, jak to probíhá u ostatních pojišťoven, jestli to potvrzení vůbec potřebují, ale na VZP ho chtěli.

b) Zdravotní pojišťovna

U své zdravotní pojišťovny budete muset vyplnit dva formuláře – jeden kvůli přerušení ŽL, druhý na odhlášení pojištění v Čechách (jestli tedy plánujete být pojištění v cizině). Jelikož budu normální zaměstnanec, budu pojištěná v Anglii a pro mě tedy nemá význam platit si dále pojištění v Čechách. Ale pozor! Pokud v zahraničí budete pracovat méně než šest měsíců a pak se do Čech vrátíte, musíte si tady zdravotní pojištění doplatit. Třetí WTF. Takže je určitě lepší být v zahraničí někde zaměstnaní déle než půl roku. Zdravotní pojišťovně musíte zpětně doložit, že jste byli v zahraničí pojištění, jinak budou chtít doplácet. Takže si hlídejte, ať jste jakkoliv pojištění na každičký den, odkdy máte zrušeno pojištění v Čechách. Vše pak musíte zpětně doložit pojišťovně. Protože jedu do Anglie dřív, než nastupuji do práce, pořídím si na tu krátkou dobu cestovní pojištění, a až v UK získám National Insurance Number, budu pojištěná tam. Až se budu vracet do Čech, je potřeba mít s sebou ideálně formulář S1 od zahraničního zaměstnavatele, který potvrzuje, že jste byli v cizině pojištění. Ten formulář musíte dodat do osmi dnů po návratu ze zahraničí zdravotní pojišťovně, popřípadě doložit pojištění v zahraničí výplatní páskou nebo jiným způsobem. Ale nejlepší je mít ten formulář.

Na VZP je určitě potřeba kvůli odhlášení z pojištění dojít osobně, nevím, jak je to u ostatních pojišťoven. Já jsem ale při vyplňování takových důležitých formulářů ráda kontrolována úředníky, takže si to radši obíhám osobně. Zároveň jsem tam i vrátila kartičku pojištěnce a nechala si vystavit dokument, že jsem dočasně pojištěná v ČR do půlky září. (Vystaveno na papír o velikosti A4, což se dost špatně skládá do peněženky. Čtvrté WTF.)

Tak co, ještě jste se v tom neztratili?:) Tak můžeme přejít na to nejjednodušší:

c) Finančák

Ze zákona musíte oznámit přerušení i na finančáku (kdekoliv v ČR). Po zkušenostech ze sociálky a VZP jsem byla vyzbrojena velkou trpělivostí, ale ukázalo se, že stačí vyplnit pár řádků v tiskopisu Oznámení o změně registračních údajů/žádost o zrušení registrace. Na finančáku vám úřednice ukáže, jaké řádky přesně vyplnit, ale bylo jich jenom pár, víceméně jen jméno, rodné číslo, odkdy chcete přerušit, datum, podpis.

Daňové přiznání poté podáte normálně v řádném termínu do 31. 3. za období, kdy jste podnikali. Pokud zůstanete v zahraničí, tak v následujících letech nemusíte podávat daňové přiznání, ale měli byste zaslat volnou formou oznámení, že jste za rok X a další roky neměli příjmy podrobené dani v ČR.

d) Živnostenský úřad – volitelné

V případě, že nepotřebujete oznámit jinou změnu (zrušení provozovny, změna adresy sídla, atd.), tak na živnostenský úřad nemusíte. Povinnost oznámit přerušení provozování živnosti není podnikateli živnostenským zákonem stanovena (viz § 31 odst. 11 živnostenského zákona), takže záleží pouze na podnikateli, zda této možnosti využije. Já jsem si tam radši zašla a ve výsledku se to hodilo. Paní na úřadě přerušila živnost u sebe v systému a vystavila mi potvrzení o ukončení činnosti. Až mi tedy bude do zahraničí někdo psát a bude chtít doložit, že mám přerušeno (třeba zdravotní pojišťovna, že mám něco zaplatit, protože třeba to přerušení někdo zadal špatně do systému), tak jim pouze oskenuju a pošlu toto potvrzení a vše bude vyřešeno.

Tak živnost bychom měli přerušenou. Co je dále potřeba zařídit?

2) Ověřte si platnost všech dokladů, hlavně pasu a občanky

3) Trvalé bydliště

Pokud plánujete mít v zahraničí trvalé bydliště, budete si muset nechat změnit všechny relevantní doklady a nahlásit to na všech úřadech a v bankách. Pokud se ale plánujete do Čech vracet, přijde mi jednodušší si trvalé bydliště nechat tam, kde ho máte.

4) Zařiďte si datovou schránku

Pokud máte datovou schránku, české úřady mají povinnost s vámi komunikovat přes ni, takže pokud zašlou něco na poštu ve fyzické podobě, nic by se nemělo stát, pokud si dopis nevyzvednete. Založení datové schránky vyřídíte na jakémkoliv Czechpointu a na e-mail vám poté dojdou instrukce, jak se do ní přihlásit.

5) Plná moc na poště

Pokud vám na poštu dojde nějaká zásilka, hodí se, pokud někdo z vašich rodinných příslušníků má tzv. plnou moc k vyzvedávání dopisů na poště. Tuto plnou moc vyřídíte na jakékoliv poště, zaplatíte poplatek a vydají vám průkazku pro dané rodinné příslušníky. Neplatí to ale pro zásilky výhradně do rukou adresáta, ty byste si stejně museli vyzvednout sami.

6) Léky, které dlouhodobě užíváte

Vyzvedněte si jakékoliv léky na předpis, které užíváte a které v zahraničí neseženete. Je dobré mít také dostatečnou zásobu, než se zaregistrujete u tamního lékaře.

7) Naskenovat si důležité dokumenty, které se vám v zahraničí můžou hodit

Diplomy, doklady, potvrzení o přerušení živnosti, jakékoliv důležité úřední věci, atp.

8) Zrušit / převést mobilní číslo na nulový tarif

Pokud si necháváte účet v české bance, je potřeba mít české mobilní číslo, na které vám budou chodit potvrzovací sms, nemůžete mít např. jen číslo anglické. Páté WTF. Je dobré tedy simku s českým číslem mít s sebou a číslo úplně nerušit, ale převést třeba na nulový tarif, kdy platíte jen v případě, pokud to číslo nějak využijete (např. pošlete zprávu). Pozor, ale pokud tento tarif delší dobu nevyužijete, mohou vám číslo zrušit. U Vodafonu je ta lhůta 13 měsíců.

9) Pak už zbývá jen koupit letenky a zabalit:)

Uf, tak doufám, že byl pro vás tento dlouhý seznam aspoň v něčem přínosný. V příštím článku se vám pravděpodobně ozvu už z Anglie a sepíšu, co je potřeba zařídit tam a jak jsou na tom anglické úřady v porovnání s českými. Zatím to vypadá o mnoho jednodušeji než v Čechách.

Comments

comments