Pokud se vdáváte a rozhodnete se vzít si po svatbě manželovo příjmení (nebo se ženíte a berete si manželčino), budete muset oběhnout malé byrokratické kolečko na úřadech a taky změnit své příjmení v online světě. Na internetu existují různé zdroje a diskuze na téma změny příjmení po svatbě, ale často obsahovaly neaktuální informace nebo byly zmatené (a do diskuzí na Mimibazaru a podobných fórech jsem radši nechtěla zabrušovat). Jak to teda udělat, abyste na nic nezapomněli? A jak se z toho nezbláznit?
Udělejte si přehled
Může jít o obyčejný Excel, GDocs nebo jen papír a tužku. Nejdřív si udělejte přehled, kde všude budete muset příjmení změnit a co k tomu budete potřebovat. Moje tabulka v Google Spreadsheetu obsahovala následující pole:
- Název – tedy jestli se jedná o úřad, službu, profil atp.
- Kde a jak – co je potřeba udělat a zda to musí být osobně, nebo elektronicky
- Odkaz – na weby/formuláře online, kde se dá změna provést
- Stav – jestli už změna proběhla, jestli je potřeba změnu ještě zpětně zkontrolovat…
- Poznámky
Ideálně od sebe oddělte úřady, kam musíte zajít osobně, a věci, které jdou zařídit elektronicky, ať v tom nemáte guláš. Taky co nejdříve (ideálně hned první úřední den po svatbě) odneste na matriku svatební formuláře a požádejte o oddací list (může to udělat i někdo za vás), ať se vám pak všechno zařizování zbytečně neprotahuje. Na matriku místo mě zašla mamka a oddací list mi pak přišel do Prahy doporučeně poštou, nemusela jsem ho vyzvedávat osobně v Jablonci. Oddací list si taky hned naskenujte, ať ho máte zazálohovaný. Stejně ho budete pravděpodobně na hodně míst posílat elektronicky.
Kde všude tedy musíte příjmení měnit? Záleží to na mnoha faktorech – jestli jste zaměstnaní, kde jste pojištění, kde máte bankovní účty, jak jste aktivní na internetu atp. Já zatím nemám na sebe napsaný byt, hypotéku nebo pronájem a související služby (elektřina, voda…), takže s tímhle vám bohužel neporadím. Měnila jsem následující:
Občanka
O novou občanku můžete požádat na kterémkoli úřadě v ČR (nemusíte v místě bydliště). Povinnost požádat o novou občanku je do 15 dní od obdržení oddacího listu. Bohužel na úřad musíte jít osobně a pak si občanku zase osobně vyzvednout.
Pas
O pas s novým příjmením můžete požádat taky kdekoli v ČR. K podání žádosti (na Praze 8) stačil oddací list a stará občanka, k vyzvednutí už jsem ale potřebovala novou občanku. Nový pas ve standardní lhůtě 30 dnů stojí 600 Kč.
Řidičák
Bohužel se dle mých informací zatím jedná o jediný doklad, o který musíte požádat osobně jen v místě trvalého bydliště. V Jablonci nad Nisou k tomu potřebujete novou občanku a fotku (nevím, proč nefotí na místě, nebo si fotku nemůžou vzít z registrů, když ji mám na občance). Protože neřídím, tak je to jediná změna, kterou jsem ještě neudělala, protože bydlím v Praze a trvalé bydliště mám v Jablonci a ve všední dny se tam moc často nedostanu.
Banky
Záleží na konkrétní bance, ale některé už umožňují změnu online. Tleskám a hluboce se klaním Airbank, u které stačilo do zprávy v internetovém bankovnictví oznámit změněné příjmení a do přílohy přidat naskenovaný oddací list. Když jsem dostala novou občanku, poslala jsem jim ještě přes bankovnictví její sken a změna proběhla bez nutnosti navštívit pobočku. Po změně jsem si akorát objednala platební kartu s novými údaji, která pak přišla poštou. Bohužel u Fio banky jsem musela přijít osobně na pobočku s novou občankou.
Zaměstnavatel / OSVČ
Pokud jste zaměstnaní, tak změnu musíte samozřejmě nahlásit zaměstnavateli. Já pracuju jako OSVČ, takže jsem ve svém případě musela řešit změnu na živnostenském úřadě, finančním úřadě a OSSZ. Naštěstí to u těchto tří úřadů proběhlo hladce a nemusela jsem nic nahlašovat a nikam chodit.
Pracuju jako překladatelka na volné noze, a tak jsem měla ještě o pár starostí navíc, protože mám vytvořené profily se svým jménem u klientů, překladatelských agentur, profesních organizací atp. Naštěstí se vše dalo vyřešit po internetu. Doporučuju si zase udělat seznam všech agentur a klientů, u kterých musíte změnu provést, nebo to vyřešit, až vám pošlou další zakázku.
Živnostenský úřad
Změnu není třeba nahlašovat, vezmou si ji ze základních registrů (konečně je někdo používá). O aktualizovaný výpis ze živnostenského rejstříku (s novým příjmením) můžete požádat na kterémkoliv ŽÚ v rámci celé ČR, správní poplatek činí 20 Kč za stránku. Změnu pak doporučuju za nějakou dobu pro jistotu ověřit telefonicky nebo na http://www.rzp.cz/.
Finanční úřad a OSSZ
Není potřeba nahlašovat, příjmení změní podle základních registrů. Taky doporučuju jim pak napsat nebo zavolat a ověřit, že změna proběhla.
Zdravotní pojišťovna
Na zdravotní pojišťovně musíte změnu nahlásit vždycky a nechat si poslat novou kartičku pojištěnce. Nezáleží na tom, jestli jste zaměstnaní, nebo OSVČ. VZP požaduje oznámení do 30 dnů od svatby a změnu můžete nahlásit osobně, nebo můžete žádost o změnu údajů spolu s oddacím listem poslat e-mailem. Více informací najdete na https://www.vzp.cz/tiskove-centrum/otazky-tydne/nahlaseni-zmeny-prijmeni. U VZP proběhlo vše bez problémů elektronicky.
Mobilní operátor
U Vodafonu stačilo vyplnit online formulář a přiložit naskenovaný oddací list.
Penzijní připojištění
U Allianz šlo příjmení změnit v online profilu.
Vlaky, busy, MHD
Pokud používáte nějakou MHD kartičku, musíte si na ní taky nechat změnit příjmení. Co se týče pražské Lítačky/Opencard, musela jsem o ni bohužel požádat osobně ve Škodově paláci, nešlo to vyřídit na dálku. Vydání Lítačky na počkání stálo 200 Kč a rovnou mi do ní přehráli kupon. V případě Regiojetu jsem si taky s kreditovou jízdenkou bohužel musela dojít na prodejní místo osobně.
Doktoři
Nezapomeňte nové příjmení nahlásit při další návštěvě doktora.
Knihovna
Při další návštěvě knihovny nahlaste změnu příjmení a nechte si případně vyměnit průkaz (pokud nepoužíváte MHD lítačku jako já).
Slevové a klubové kartičky
Pokud máte kartičky například u DM, Teta, Marks and Spencer a podobně, měli byste si tam příjmení taky časem změnit. U těchto zmíněných kartiček šla změna udělat v online profilu.
Sociální sítě a profesní organizace
Příjmení byste měli změnit taky na sociálních sítích, které používáte, u mě to byl Facebook a LinkedIn. Pak jsem příjmení měnila taky na webech pro překladatele (Proz.com) a dalších stránkách, kde mám účet (Amazon atp.).
E-mail, web, hosting
Nezapomeňte změnit příjmení v e-mailu, webu, blogu, hostingu a podobně.
Faktury
Zní to možná samozřejmě, ale pokud jste OSVČ, nezapomeňte na faktuře uvést nové jméno, ať ji nevystavíte se starým :).
Snad vám můj seznam trochu pomůže a usnadní zařizování po svatbě. Jestli vám v něm něco chybí nebo jsou informace chybné, dejte mi prosím vědět do komentářů. Přeju hodně štěstí do novomanželského života!
Poznámka: Vdávala jsem se v červnu 2017, takže informace v článku jsou platné k tomuto datu a budou samozřejmě zastarávat. Vše si ověřujte a radami se řiďte se jen na vlastní nebezpečí :).